POLITYKA W ZAKRESIE OCHRONY DZIECI PRZED KRZYWDZENIEM ORAZ ZAPEWNIENIA IM BEZPIECZEŃSTWA
W OŚRODKU MEDYCZNO-TERAPEUTYCZNYM „SYRIUSZ” W ŻORACH
PREAMBUŁA
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników
jest dbanie o szeroko rozumiane dobro każdego dziecka i działanie w jego najlepszym interesie.
Głównym zadaniem realizowanym przez pracowników naszej placówki jest niesienie dziecku pomocy we wszystkich obszarach jego rozwoju. Obejmuje to również reagowanie na wszelkie dostrzeżone przejawy przemocy, krzywdzenia, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i przepisami wewnętrznymi Ośrodka zwanymi „Polityką Ochrony Dzieci Przed Krzywdzeniem”, a także etyką zawodową i moralnością.
Pracowniku Ośrodka: Jesteś zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi
i każdorazowego rozważenia, czy twoja reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Działaj w sposób otwarty
i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji twojego zachowania.
Rozdział I
Terminologia
§1
- Pracownikami Ośrodka są lekarze, psychoterapeuci, terapeuci zajęciowi, pedagodzy, psycholodzy, logopedzi, terapeuci środowiskowi oraz pracownicy administracji i obsługi bez względu na formę zatrudnienia. Polityka obejmuje również wolontariuszy, studentów odbywających praktyki zawodowe lub inne osoby, które z racji pełnionej funkcji lub zadań mają (nawet potencjalny) kontakt z dziećmi.
- Dzieckiem jest każda osoba od urodzenia do ukończenia 18 roku życia.
- Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentowania dziecka, jego przedstawiciel ustawowy (rodzice/opiekun prawny) lub inna osoba uprawniona do reprezentacji na podstawie przepisów szczególnych lub orzeczenia sądu.
- Zgoda rodziców dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka w sytuacji, gdy oboje posiadają pełne prawa do sprawowania opieki nad dzieckiem i stanowią tzw. rodzinę pełną.
Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka. - Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, zagrożenie dobra dziecka lub zaniedbywanie go przez jego opiekunów.
- Przemoc fizyczna to wszelkie celowe, intencjonalne działania wobec dziecka powodujące urazy na jego ciele np.: bicie, szarpanie, popychanie, rzucanie przedmiotami, itp.
- Przemoc psychiczna nie fizyczna, szkodliwa interakcja z dzieckiem obejmująca zarówno działanie, jak i zaniechanie, na przykład: wyzwiska, groźby, szantaż, straszenie, ignorowanie potrzeb dziecka, zawstydzanie, upokarzanie, straszenie, emocjonalne odrzucenie, nadmierne wymagania nieadekwatne do wieku i możliwości dziecka, niszczenie ważnych dla niego rzeczy, nieposzanowanie granic prywatności, itp. Przemocą jest także, nieodpowiednia socjalizacja czy narażanie dziecka na bycie świadkiem przemocy.
- Zaniedbywanie to niezaspokajanie podstawowych potrzeb dziecka zarówno fizycznych, takich jak właściwe odżywianie, ubieranie, ochrona zdrowia, edukacja, a także psychicznych jak poczucie bezpieczeństwa, doświadczania miłości i troski.
- Przemoc seksualna, to każda czynność seksualna podejmowana z dzieckiem poniżej 15 roku życia, m.in.: zachęcanie dziecka do rozbierania się, zachęcanie dziecka do wysyłania nagich zdjęć, dotykania się w miejsca intymne, zwracanie uwagi na intymne miejsca dziecka, zawstydzanie dziecka tematyką seksualną, grooming.
- Przemoc rówieśnicza, ze szczególnym uwzględnieniem formy przemocy online, na przykład: szydzenie z wyglądu, z choroby, z dysfunkcji, dysponowanie wizerunkiem bez zgody rówieśnika, namawianie do przestępstwa, wyśmiewanie, używanie przemocy fizycznej. Pod pojęciem cyberprzemocy należy rozumieć przemoc z użyciem technologii informacyjnych
i komunikacyjnych. - Osobą odpowiedzialną za Politykę w Ośrodku Medyczno – Terapeutycznym „SYRIUSZ w Żorach jest Kierownik lub wyznaczony przez Kierownika pracownik placówki sprawujący nadzór nad jej realizacją i monitorujący jej funkcjonowanie, zwany dalej Koordynatorem. Dane personalne Kierownika i Koordynatora dostępne są w rejestracji Ośrodka.
Rozdział II
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
§1
- Pracownicy posiadają niezbędną wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci (także z wykorzystaniem technologii informacyjnej
i komunikacyjnej). - W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy podejmują rozmowę z rodzicami/prawnymi opiekunami dziecka, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując do skorzystania z pomocy.
- Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka poprzez obserwacje, rozmowy z dzieckiem, rodzicami, innymi pracownikami oraz instytucjami wspomagającymi ochronę dziecka.
- Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko i dziecko – dziecko.
- Zasady bezpiecznych relacji personel dziecko:
- Komunikacja z dziećmi:
- W komunikacji z dziećmi zachowuj cierpliwość i szacunek.
- Słuchaj uważnie dzieci i udzielaj im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji.
- Nie wolno ci zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka. Nie wolno ci krzyczeć na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z zagrożenia bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.
- Nie wolno ci ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
- Podejmując decyzje dotyczące dziecka, poinformuj je o tym i staraj się brać pod uwagę jego oczekiwania.
- Szanuj prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, wyjaśnij mu to najszybciej, jak to możliwe.
- Nie wolno ci zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie
w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby). Zapewnij dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć tobie lub wskazanej osobie (w zależności od procedur interwencji, jakie przyjęła instytucja) i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.
- Działania z dziećmi:
- Doceniaj i szanuj wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je angażuj i traktuj równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
- Unikaj faworyzowania dzieci.
- Nie wolno ci nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych, bez względu na ich formę.
- Nie wolno ci utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci, jeśli dyrekcja nie została o tym poinformowana, nie wyraziła na to zgody i nie uzyskała zgód rodziców/opiekunów prawnych oraz samych dzieci.
- Nie wolno ci proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności dzieci.
- Nie wolno ci wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub rodziców/opiekunów dziecka. Nie wolno ci zachowywać się w sposób mogący sugerować innym istnienie takiej zależności i prowadzący do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych.
- Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie dzieckiem przez pracownika lub pracownikiem przez dziecko, muszą być raportowane dyrekcji. Jeśli jesteś ich świadkiem, reaguj stanowczo, ale z wyczuciem, aby zachować godność osób zainteresowanych.
- Kontakt fizyczny z dziećmi:
- Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu – jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego. Kieruj się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet przy twoich dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie.
- Nie wolno ci bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej dziecka.
- Zachowaj szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach powinieneś reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic.
- Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się
z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli będziesz świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zawsze poinformuj o tym osobę odpowiedzialną i/lub postępuj zgodnie
z obowiązującą procedurą interwencji.
- Kontakt poza godzinami pracy:
- Co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy
i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych. - Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe ( telefon służbowy).
- Bądź świadom cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania twojej prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, ale także twoich własnych działań
w Internecie. Dotyczy to lajkowania określonych stron, korzystania z aplikacji randkowych, na których możesz spotkać pacjentów, obserwowania określonych osób/stron
w mediach społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których korzystasz. Jeśli twój profil jest publicznie dostępny, dzieci i ich rodzice/opiekunowie będą mieć wgląd w twoją cyfrową aktywność.
- Co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy
- Komunikacja z dziećmi:
- Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu, oraz prowadzenie rejestru jest Kierownik lub Koordynator.
- Informacje w rejestrze obejmują: datę, personalia osoby zgłaszającej, personalia dziecka, krótki opis sprawy, planowane kroki i ustalenia.
- Ocena ryzyka występowania przemocy domowej wobec dziecka jest rozpoznawana na podstawie załącznika Nr 3.
Rozdział III
Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka.
§1
- W Ośrodku w miejscu widocznym (na korytarzu) dla rodziców/opiekunów oraz na stronie internetowej zamieszczone są informacje na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji (w tym sytuacji zagrożenia przemocą lub wykorzystania lub powzięcia podejrzenia lub informacji
o krzywdzeniu dziecka) wraz z danymi teleadresowymi. - W wymienionych w pkt. 1 miejscu znajdują się także informatory i plakaty z podstawowymi informacjami na temat rodzajów przemocy i podstawowych symptomów krzywdzenia dzieci.
- W miejscu widocznym w Ośrodku znajdują się także , plakaty dostosowane do potrzeb
i możliwości poznawczych dzieci zawierające kwestie zgłaszania problemów przez dzieci pracownikom Ośrodka i/lub innym instytucjom np. informacje o telefonach zaufania. - Pracownicy Ośrodka podczas wykonywania zadań służbowych informują dzieci i nastolatków
w bezpiecznych warunkach i przyjaznej atmosferze o ich prawach oraz możliwościach uzyskania pomocy w przypadku różnorodnych problemów, również w przypadku doznawania krzywdy.
III.1. Procedura postępowania w sytuacji, gdy dziecko jest krzywdzone, dyskryminowane na terenie placówki przez pracownika lub inną osobę dorosłą.
§1
- W sytuacji podejrzenia krzywdzenia dzieci przez pracownika Ośrodka osoba, która zauważyła, zaobserwowała symptomy krzywdzenia dziecka, bądź dowiedziała się o tym od rodzica/prawnego opiekuna zobowiązana jest niezwłocznie powiadomić o tym Kierownika, a w przypadku jego nieobecności, Koordynatora Polityki.
- Kierownik rozpoznaje sytuację osobiście lub na jego polecenie specjalista pozostający w stałym kontakcie z dzieckiem.
- Kierownik lub Koordynator rozmawia o zauważonej lub zgłoszonej sytuacji z rodzicami /opiekunami pokrzywdzonego dziecka i sporządza notatkę służbową.
- Kierownik, w obecności Koordynatora i/lub wskazanego innego specjalisty Ośrodka, prowadzi rozmowę z pracownikiem podejrzanym o krzywdzenie dziecka. Z rozmowy zostaje sporządzona notatka zawierająca listę osób uczestniczących, przebieg rozmowy, wnioski i postanowienia dotyczące dalszego postępowania.
- Kierownik w przypadku podejrzenia przestępstwa popełnionego na szkodę dziecka:
- Przeprowadza osobne rozmowy celem zebrania szczegółowych informacji:
- z pracownikiem podejrzanym o krzywdzenie dziecka,
- dzieckiem (w obecności rodzica, koordynatora i/lub specjalisty Poradni),
- rodzicami lub prawnymi opiekunami dziecka;
Czynności te są protokołowane.
- Po rozpoznaniu sytuacji kierownik podejmuje kroki wynikające z przepisów prawa, w tym dyscypliny pracy terapeuty.
- Przeprowadza osobne rozmowy celem zebrania szczegółowych informacji:
- Poradnia opracowuje i wdraża plan pomocy dziecku i monitoruje jego przebieg i skuteczność.
III. 2. Procedura postępowania w sytuacji, gdy dziecko jest krzywdzone na terenie Ośrodka przez inne dziecko/dzieci tzw. przemoc rówieśnicza.
§ 1
- W sytuacji ujawnienia przemocy rówieśniczej wobec dziecka na terenie Ośrodka osoba, która zauważyła, zaobserwowała symptomy krzywdzenia dziecka przez inne dziecko, bądź dowiedziała się o tym od rodzica/prawnego opiekuna zobowiązana jest niezwłocznie powiadomić o tym Kierownika , a w przypadku jego nieobecności, Koordynatora Polityki.
- Kierownik rozpoznaje sytuację osobiście lub na jego polecenie specjalista pozostający w stałym kontakcie z dziećmi [doznającym przemocy i stosującym przemoc].
- Kierownik lub Koordynator rozmawia o zauważonej lub zgłoszonej sytuacji z rodzicami /opiekunami: zarówno pokrzywdzonego dziecka doznającego przemocy oraz dziecka/dzieci stosujących przemoc. Ze spotkań sporządzane są notatki służbowe.
- Rodzice/opiekunowie wraz z dziećmi zaangażowane w wyżej wymienioną sytuacje mają zapewnione wsparcie psychologiczne na terenie Ośrodka, w tym poprzez działania psychoedukacyjne, zgodnie ze zdiagnozowanymi potrzebami.
- Kierownik Ośrodka lub Koordynator, monitorują plan działań wobec ofiary i sprawcy przemocy rówieśniczej.
III.3. Procedura postępowania w sytuacji, gdy dziecko jest krzywdzone na terenie szkoły czy innej placówki oświatowej.
§ 1
- W sytuacji, gdy podczas wykonywania swoich czynności statutowych, pracownik Ośrodka
posiądzie informację o podejrzeniu krzywdzenia dziecka przez rówieśnika/rówieśników lub osobę dorosłą na terenie szkoły/placówki, do której dziecko uczęszcza, zobowiązany jest do poinformowania o swoich podejrzeniach rodziców/prawnych opiekunów dziecka oraz Kierownika Ośrodka lub Koordynatora. O zaistniałym podejrzeniu pracownik Ośrodka sporządza notatkę, która zostaje umieszczona w karcie indywidualnej dziecka. - Po rozeznaniu sytuacji i potwierdzeniu się podejrzeń dot. krzywdzenia dziecka na terenie szkoły/placówki, Kierownik Ośrodka informuje o tym fakcie dyrektora szkoły/placówki. Z rozmowy sporządza się notatkę służbową, która umieszczona jest w karcie indywidualnej dziecka.
- Kierownik oraz specjaliści Ośrodka zobowiązani są do współpracy ze szkołą/placówką w zakresie zapobiegania krzywdzeniu dziecka zgodnie z realizowaną przez nich Polityką ochrony dzieci.
- Specjalista pod opieką, którego jest dziecko na terenie Ośrodka, udziela mu szeroko rozumianego wsparcia psychologicznego.
IV.4. Procedura postępowania w przypadku podejrzenia, że dziecko jest ofiarą przemocy domowej.
§ 1
- W sytuacji podejrzenia lub ujawnienia, że dziecko doświadcza przemocy domowej, w tym: fizycznej, psychicznej seksualnej, zaniedbania, każdy pracownik Ośrodka niezwłocznie przekazuje informację Kierownikowi Ośrodka lub Koordynatorowi Polityki.
- Specjalista prowadzący dziecko wraz z Kierownikiem lub innym wyznaczonym specjalistą, przeprowadza z dzieckiem rozmowę, mającą na celu wstępne zweryfikowanie informacji
o doznawanej przemocy i rozpoznaje sytuację dziecka. Konieczne jest aby rozmowa z dzieckiem przeprowadzona była w bezpiecznej dla niego atmosferze i warunkach. - Przeprowadzający rozmowę z dzieckiem sporządzają notatkę służbową, która umieszczana jest
w karcie indywidualnej dziecka. - Kierownik lub Koordynator lub specjalista prowadzący dziecko, wzywa do Ośrodka rodzica /opiekuna prawnego pokrzywdzonego dziecka, którego sprawa nie dotyczy. Rozmowa odbywa się
w obecności Kierownika lub koordynatora. - Rodzic, który nie jest sprawcą przemocy, poinformowany zostaje o zaistniałej sytuacji i podjętych działaniach mających na celu zaprzestanie krzywdzenia dziecka oraz planie wsparcia .
- Jeżeli istnieje podejrzenie, że osobami stosującymi przemoc domową wobec dziecka są oboje rodzice, opiekunowie prawni lub faktyczni, rozmowę przeprowadza się z pełnoletnią osobą najbliższą w rozumieniu prawa lub pełnoletnią osobą wskazaną przez dziecko.
- Zespół w składzie Kierownik, koordynator , specjalista prowadzący dziecko podejmują decyzję o wszczęciu procedury Niebieskiej Karty.(załącznik nr 4 )
Równocześnie z rozpoczęciem procedury Niebieska Karta Ośrodek informuje o tym fakcie
Sąd Rejonowy Wydział Rodzinny i Nieletnich. - Procedurę uruchamia specjalista prowadzący dziecko i przekazuje właściwe formularze do zespołu interdyscyplinarnego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.
- Specjalista prowadzący dziecko opracowuje plan wsparcia dziecka, z którym zapoznaje Kierownika.
- Prowadzący dziecko specjalista przygotowuje protokół, który zawiera opis stanu faktycznego zdarzenia oraz podjęte działania. Protokół po podpisaniu przez Kierownika umieszczany jest
w Teczce: Zdarzenia zagrażające dobru dziecka oraz Karcie indywidualnej dziecka. - Dziecko, rodzic/opiekun zostają również poinformowany o możliwości otrzymania wsparcia terapeutycznego dla siebie i pozostałych członków rodziny.
Rozdział IV
Zasady ochrony danych osobowych dziecka.
§1
- Ośrodek uznając prawo dziecka do prywatności zapewnia zgodne z przepisami standardy ochrony danych osobowych i wizerunku dziecka.
- Dane osobowe dzieci gromadzone są na podstawie przepisów obowiązującego prawa w celu realizacji zadań powierzonych jednostce. Dane gromadzone na podstawie przepisów prawa są przez jednostkę przetwarzane w zakresie i czasie, jaki jest w wskazany w przepisach.
- Rodzice dzieci zostają poinformowani o celu gromadzenia danych, podstawie prawnej, ich odbiorcach i okresie przechowywania.
- Rodzice zostają również poinformowani, jeśli jakiekolwiek dane będą przekazywane do państw trzecich (tzn. inne, niż państwa Europejskiego Obszaru Gospodarczego) .
- Obowiązkowo przekazywane są także informacje na temat przysługujących praw w związku z przetwarzaniem danych, tj.:
- prawa do dostępu do danych oraz ich kopii,
- prawa do poprawiania i aktualizowania danych,
- prawa do usunięcia danych lub ograniczenia ich przetwarzania,
- prawo do przenoszenia danych,
- złożenia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
- Pracownik Ośrodka ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczania danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem.
- Dane osobowe dziecka są udostępniane jedynie za zgodą Kierownika Ośrodka wyłącznie osobom uprawnionym i podmiotom na podstawie odrębnych przepisów, umów powierzania lub wniosków uzasadniających kontekst prawny, cel, zakres i okres przetwarzania.
- Pracownicy przechodzą regularne szkolenia z zasad ochrony danych osobowych.
- Przeprowadzana jest analiza ryzyka oraz – w razie potrzeby – ocena skutków przetwarzania danych.
- Zawarto umowy powierzenia przetwarzania danych, aby zachować założone standardy bezpieczeństwa również w przypadku powierzania przetwarzania danych podmiotom zewnętrznym.
- Stosowane są zabezpieczenia fizyczne, techniczne i organizacyjne dla obszarów, w których dane osobowe są przetwarzane.
- Każde podejrzenie niewłaściwego wykorzystywania danych, naruszenia poufności, integralności lub dostępności danych są niezwłocznie zgłaszane kierownikowi oraz poddawane analizie ryzyka przy wsparciu inspektora ochrony danych.
Rozdział V
Zasady ochrony informacji o dziecku i jego wizerunku
§1
- Ośrodek, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
- Pracownik Ośrodka nie ma prawa udostępniać przedstawicielom mediów informacji o dziecku ani o jego rodzinie czy sytuacji życiowej.
- Pracownik Ośrodka nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego opiekunów. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik Ośrodka jest przeświadczony, iż jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
- W sytuacjach wyjątkowych Kierownik Ośrodka lub wyznaczony przez niego pracownik może wypowiedzieć się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego opiekunów – po wyrażeniu pisemnej zgody przez opiekuna dziecka.
- Podanie danych kontaktowych opiekuna dziecka przedstawicielowi mediów dopuszczalne jest jedynie w sytuacji jego wiedzy i zgody.
- Pracownikowi Ośrodka nie wolno umożliwiać pracownikowi mediów utrwalenia wizerunku dziecka (filmowanie, robienie zdjęć, nagrywanie głosu dziecka) na terenie Ośrodka bez pisemnej zgody jego opiekuna prawnego.
- W celu uzyskania zgody opiekuna prawnego dziecka na utrwalenie wizerunku dziecka, pracownik instytucji kontaktuje się z opiekunem prawnym dziecka i ustalają procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna prawnego dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
§2
- W Ośrodku nie utrwala się wizerunku dzieci w jakiejkolwiek formie do celów reklamowych czy promocyjnych (nie umieszcza się na ulotkach Poradni, plakatach czy też na stronie internetowej).
- Pracownik Ośrodka może wykorzystać informacje o dziecku w celach szkoleniowych lub edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości dziecka oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację dziecka.
- Pracownik Ośrodka może wykorzystać informację o dziecku w tym nagrywanie wizyt, udział innego terapeuty w wizycie w celach szkoleniowych lub edukacyjnych po uzyskaniu zgody Kierownika Ośrodka i opiekuna prawnego dziecka.
Rozdział VI
Zasady ochrony dostępu do Internetu
§1
- Na terenie Ośrodka dziecko nie ma możliwości swobodnego dostępu do Internetu.
- Na terenie Ośrodka możliwość wykorzystania przez dziecko technologii komputerowej dopuszczalna jest wyłącznie w trakcie prowadzonej przez specjalistę diagnozy lub terapii. W trakcie ww. czynności pracownik zawsze obecny jest razem z dzieckiem w gabinecie.
- Ośrodek posiada oprogramowanie antywirusowe na wszystkich stanowiskach komputerowych w placówce.
- W przypadku podejrzenia skrzywdzenia dziecka z wykorzystaniem nowoczesnych technologii (korzystanie przez dziecko ze stron zawierających niebezpieczne treści, upublicznianie wizerunku dziecka w sposób krzywdzący lub ośmieszający go – cyberprzemoc) podejmuje się działania zgodnie z rozdziałem III niniejszego dokumentu.
Rozdział VII
Monitoring stosowania Polityki
§1
- Koordynator Polityki Ochrony jest odpowiedzialny za monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki oraz za proponowanie zmian w Polityce.
- Koordynator przeprowadza wśród pracowników Poradni, raz na 2 lata, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki. Wzór ankiety stanowi załącznik nr 2 do niniejszej Polityki.
- W ankiecie pracownicy Ośrodka mogą proponować zmiany Polityki.
- Rodzice mogą zgłaszać uwagi do treści Polityki oraz jej realizacji w Ośrodku wypełniając ankietę ewaluacyjną.
- Koordynator dokonuje analizy wypełnionych przez pracowników placówki i rodziców ankiet. Następnie na ich podstawie opracowuje wnioski i przedstawia je Kierownikowi Ośrodka.
- W razie zaistnienia potrzeby Kierownik wprowadza do polityki niezbędne zmiany i ogłasza je pracownikom Ośrodka.
- Koordynator, w razie dokonania zmian w Polityce, przeprowadza wśród pracowników placówki szkolenie z aktualizacji Polityki. Z przeprowadzonego szkolenia sporządza się protokół, który podpisuje Koordynator oraz osoby biorące w nim udział.
Rozdział VIII
Zasady bezpiecznych relacji personel placówki – dziecko określające, jakie zachowania są niedozwolone w kontakcie z dzieckiem
§1
- Przestrzeganie tych zasad dotyczy wszystkich pracowników Ośrodka oraz stażystów, praktykantów i wolontariuszy.
- Pracownicy Ośrodka starają się zadbać o komfort psychiczny dziecka, w przypadku, gdy dziecko nie chce zostać sam na sam z pracownikiem, istnieje możliwość przeprowadzenia badania/spotkania w obecności rodzica (decyzję podejmuje specjalista).
§2
- Zagadnienia związane z kontaktem fizycznym, w rozumieniu dotyku należy rozpatrywać ze świadomością, iż:
- dotyk jest konieczny do rozwoju,
- zakaz dotykania dzieci uniemożliwia naukę „dobrego dotyku” i rozpoznaniem „złego dotyku”,
- „bezdotykowa” edukacja wzmacnia stereotypy.
- W obszarach kontaktu fizycznego poza spontanicznym przytuleniem się dziecka do dorosłego (z inicjatywy dziecka), dotykiem w trakcie zabaw grupowych oraz w sytuacji ratowania życia czy zdrowia, kontakt fizyczny z dzieckiem nie jest uzasadniony.
- Każdy dotyk (poza zwyczajowym podaniem ręki w kulturze europejskiej) może się odbyć wyłącznie za zgodą lub na wyraźną prośbę dziecka, niezależnie od jego wieku.
- Szkodliwe jest sugerowanie dziecku, że nie może decydować o kontakcie fizycznym Np.: „przytul kolegę i przeproś”, „podziękuj przytulasem”, „usiądź Świętemu Mikołajowi na kolanach”.
- Formy dotyku wyłącznie za zgodą lub na wyraźną prośbę dziecka:
- poklepanie/dotykanie po rękach, ramionach, plecach, głowie,
- delikatne objęcie na powitanie (np.: tzw. „misiek”, w postawie lekko pochylonej do przodu),
- trzymanie za ręce, dotykanie się w czasie zabawy, w celu uspokojenia, w trakcie spaceru.
- Niedopuszczalne formy dotyku:
- pełne, mocne uściski,
- dotykanie lub ocieranie okolic intymnych, ud, stóp,
- całowanie, łaskotanie, masowanie (poza sytuacjami wymienionymi wcześniej), przepychanie się i mocowanie w objęciach.
- Kontakt fizyczny związany z czynnościami diagnostycznymi i/lub terapeutycznymi, np. dotykanie okolicy orofacjalnej w pracy logopedy, dotyk w trakcie diagnozy , lub inne wynikające z pracy specjalisty, wykonywane są po ustnym poinformowaniu i za zgodą dziecka oraz rodzica/opiekuna dziecka.
- Zakładamy, że dzieci niesamodzielne w zakresie czynności higienicznych i pielęgnacyjnych przebywają w Ośrodku pod opieką rodziców/opiekunów prawnych lub osób przez nich upoważnionych. W wyjątkowych przypadkach, w razie nieobecności opiekuna czynności te wykonywane są z pomocą personelu Ośrodka z zadbaniem o granice dziecka i jego potrzeby intymności.
- W sytuacjach wyjątkowych udzielanie pomocy w tym zakresie może odbywać się wyłącznie
w towarzystwie osoby trzeciej, z zadbaniem o granice dziecka i jego potrzeby intymności.
§3
- Podczas rozmowy z dzieckiem nie wolno stosować komunikatów złośliwych, wulgarnych, agresywnych itp.
- Komunikacja z dzieckiem nie może wzbudzać w nim poczucia winy, zagrożenia, obniżać poczucia własnej wartości, upokarzać, naruszać granic dziecka.
- Podczas dyscyplinowania dziecka rozumianego jako stawianie granic, motywowanie do wykonywania zadań czy zmiany zachowania niepożądanego niedopuszczalne jest:
- upokarzanie, poniżanie,
- fizyczne zachowanie agresywne, w tym izolowanie, uniemożliwianie realizacji potrzeb fizjologicznych,
- wykorzystywanie przewagi psychicznej (wzbudzanie poczucia winy, krzyk, stosowanie gróźb).
§4
- Podczas zajęć grupowych należy zadbać o zwracanie uwagi na wszystkie dzieci w równym stopniu, równe traktowanie w zakresie przywilejów, dawania zadań lub zwalniania z nich.
§5
- Kontaktowanie się z dziećmi – pacjentami za pomocą telefonu, czy w sposób bezpośredni poza Ośrodkiem jest możliwe tylko w wypadkach uzasadnionych wykonywaniem obowiązków służbowych i wyłącznie po ustaleniach z rodzicami dziecka oraz w stanie wyższej konieczności.
- Kontakty te powinny być udokumentowane wpisem do kart indywidualnych i przy użyciu sprzętu służbowego.
- Niedopuszczalne jest utrzymywanie kontaktów z dziećmi – pacjentami w celu zaspokajania przez dorosłego własnych potrzeb społecznych lub emocjonalnych.
Rozdział IX
Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym
oraz małoletnim standardów w celu zaznajomienia się z nimi i ich stosowania
§1
- Polityka Ochrony Dzieci w Ośrodku jest dokumentem ogólnodostępnym. Każdy może się z nim zapoznać w dowolnej chwili.
- Polityka Ochrony Dzieci jest dostępna w formie elektronicznej na stronie internetowej Ośrodka www.nzozsyriusz.pl oraz w formie fizycznej w miejscu widocznym dla personelu placówki, rodzica dziecka i samego dziecka. Placówka udostępnia dwie wersje Polityki: podstawową oraz skróconą, dla małoletnich.
Rozdział X
Zasady bezpiecznej rekrutacji nowych pracowników
§1
- Każdy kandydat na nowego pracownika OMT „SYRIUSZ” składa/przesyła CV oraz w miarę możliwości referencje.
- Podczas rozmowy kwalifikacyjnej Dyrektor informuje kandydata o obowiązującejw placówce Polityce Ochrony Dzieci.
- Przed przystąpieniem do pracy wybrany kandydat oprócz innych wymaganych przepisami prawa dokumentów, składa oświadczenie dotyczące niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa na szkodę małoletniego, oraz o toczących się względem niego postępowaniach karnych. (załącznik nr 5)
- Pracownik przed ostatecznym zawarciem umowy o pracę zostaje sprawdzony w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym oraz w Centralnym Rejestrze Orzeczeń Dyscyplinarnych.
- Pracownik oświadcza o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej.
Rozdział XI
Przepisy końcowe
§1
- Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
- Ogłoszenie Polityki następuje poprzez , zawieszenie na tablicy ogłoszeń w korytarzu OMT „SYRIUSZ” oraz zamieszczenie na stronie internetowej Ośrodka.
Żory, dnia 14.08.2024 r.
Załącznik nr 1 do POLITYKI OCHRONY DZIECI PRZED KRZYWDZENIEM
KARTA INTERWENCJI
- Imię i nazwisko dziecka ………………………………………………………..…………………..……………………..
- Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia) ………………………………………………………..…………………..……………………..
- Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia ………………………………………………………..…………………..……………………..
- Opis działań podjętych przez specjalistę
Data ………………
Działanie
………………………………………………………..…………………..……………………..
- Spotkania z opiekunami dziecka
Data ……………………..
Opis spotkania ………………………………………………………..…………………..…………………….. - Forma podjętej interwencji (zakreślić właściwe)
- zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa,
- wniosek o wgląd w sytuację dziecka/rodziny,
- inny rodzaj interwencji. Jaki?………………………………………………………..…………………..……………………..
- Dane dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję) i data interwencji ………………………………………………………..…………………..……………………..
- Wyniki interwencji: działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli instytucja uzyskała informacje o wynikach/działania placówki/działania rodziców.………………………………………………………..…………………..……………………..
Załącznik nr 2 do POLITYKI OCHRONY DZIECI PRZED KRZYWDZENIEM
MONITORING STANDARDÓW – ANKIETA EWALUACYJNA
- Czy wiesz, na czym polega Polityka Ochrony Dzieci przed krzywdzeniem?
□ tak □ nie - Czy znasz standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem, obowiązujące
w Ośrodku?
□ tak □ nie - Czy zapoznałeś się z dokumentem Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem?
□ tak □ nie - Czy potrafisz rozpoznawać symptomy krzywdzenia dzieci?
□ tak □ nie - Czy wiesz, jak reagować na symptomy krzywdzenia dzieci?
□ tak □ nie - Czy zdarzyło Ci się zaobserwować naruszenie zasad zawartych w Polityce ochrony dzieci przed krzywdzeniem przez innego pracownika?
□ tak □ nie - Czy masz jakieś uwagi lub sugestie dotyczące Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem? Jakie?
□ tak □ nie
————————————————-
DO POBRANIA:
NIEBIESKA KARTA ZAŁĄCZNIK NR 4